Snabb uppdatering

Ska bara uppdatera snabbt så ni vet som händer i mitt liv just nu. Har fortfarande praktik och är i Pajala. Inte länge kvar nu :)
Christofer och dom har gett tillbaks Tila till hennes tidigare ägare pga att hon utvecklade ett aggressivt beteende när hon träffar nytt folk. Så jag och Christofer bestämde oss för att skaffa en liten skit tillsammans. Jag tror att vi har hittat ett bra namn åt henne och hon kommer på Onsdag nästa vecka, längtar som tusan.

Ja, jag vet inte vad jag ska skriva riktigt. Har tappat all inspiration så ni får helt enkelt hålla ut tills den kommer tilllbaks och jag börjar skriva mer :) Nu ska jag äta frukost men först ska ni få se våran guldklimp!


Visst är hon söt?! Det är en blandning mellan chihuahua och papillion, Maja ska hon heta :)

Postat av: Anonym

Ni tycker inte de var lite väl att ge tillbaka henne utan att försöka träna bort det? Hundar utvecklar inte ett aggressivt beteende om dom tränas ordentligt.

2010-05-10 @ 16:38:33
Postat av: Holm

Man måste ha tid oxå för att träna bort ett sådant betende, och vi kände att den tiden inte fanns hos oss just nu och därför valde vi att ge tillbaks hon och ta en mindre hund istället för att dom inte behöver lika mycke tid & träning. Och om den här hunden som vi tar nu skulle visa sig vara agressiv så är det bara att stoppa den i fickan och säga "nu är det bra".

2010-05-10 @ 18:28:45
Postat av: Anonym

Men man kan ju tänka lite innan man skaffar en vit schäfer. Dom kräver mycket. Jag har en själv så jag vet hur de är. Uppmärksamhet och aktivering hela dagarna och de tär på en. Tycker man ska tänka lite innan man skaffar hund så man inte tar första bästa och så att man vet att man har tid.

2010-05-11 @ 01:42:35
Postat av: Holm

Varför ens lägga sig i? Och dessutom vara så feg att man inte ens vågar skriva sitt namn. Tycker det är väldigt moget. Hon där vars Tila är nu har hon det väldigt bra. Från den kullen vi köpte hon ifrån har dom fått avliva en tik pga att hon hade liknande betende som Tila hade. Så vi gjorde absolut det rätta av att föra tillbaks hon. Har regelbunden kontakt med ägaren just nu och hon behövde andra hundar omkring sig som stöttade hon för att hon inte skulle vara så "orolig".

2010-05-11 @ 14:25:54
Postat av: Anonym

Det är ju bra! Men vad de låtit på folk är att ni lämnade tillbaka henne för att ni inte orkade ta hand om henne för att hon var för energisk och hittade en orsak till att lämna tillbaka henne.

2010-05-11 @ 23:13:37
Postat av: Johanna

Man ska inte lyssna så mkt på rykten, speciellt inte de som går i Pajala. Jag har inte träffat Tila många gånger men de gånger jag gjort det så har jag aldrig upplevt att hon varit ouppfostrad eller understimulerad. Hon är en fin hund och Evve och Chrille har tagit väl hand om henne och gjort ett bra jobb. Men de ägde henne också och får göra precis vad de vill med henne. De är också de enda som kan ta ett beslut om vad som är bäst för henne. INTE någon annan. Och jag kan också säga att det Evve skrivit i bloggen här stämmer, hon har inte hittat på ngt.

2010-05-13 @ 19:41:09
Postat av: En hundägare med stor erfarenhet av hundar.

ALLA hundar måste aktiveras och stimuleras för att få en bra mentalitet och ett stabilt psyke. Bara för att man väljer en liten hund betyder det EJ att den kräver mindre utav er som ägare. Den kanske inte kräver så mycket motion som en herdehund (vit schäfer), men den kräver lika mycket stimulans.

Aggressivitet är egentligen inget problem överhuvudtaget. Det är symtom på ett problem. Nästan alla hundar är balanserade när de föds. Med en såpass kraftfull ras måste man vara vänlig men bestämd. Man är inte elak mot hunden för att man tillrätta visar den, hunden tycker nog mest det bara är skönt för då slipper den "tillrätta visa" er och vara eran ledare. Man kan tänka sig in i hundens värld ute i naturen, t.ex. hur gör hundar om de inte accepterar en annan hund eller om de försöker ta över ledarskapet? Jo de trycker ner "motståndaren" i marken och biter tag i nacken. Stretar "motståndaren" emot så biter de hårdare, och när den väl börjar lugna ner sig släpper de sakta på greppet. Den starkaste hunden vinner. Använd era händer som en annan hunds mun.

Om man är en bra, ansvarstagande flockledare, ser man till både att hunden får ordning i sitt liv och att den får utlopp för sin naturliga energi på olika sätt. Hundar utvecklar aggressivitet om man inte lyckas ta itu med vad det nu är de har problem med och om de inte får utlopp för sin uppdämda frustration. Tyvärr blir sådan aggressivitet bara värre och värre om man inte gör något åt det underliggande problemet.

2010-05-27 @ 00:40:58
Postat av: Holma

Haaha att ni orkar!?!

Så du påstår att du är en mycket erfaren hundägare, men du är inte nog erfaren att skriva ditt namn.

"En hundägare med stor erfarenhet av hundar". det namnet har jag aldrig hörts talas om. Hur som hellst har vi gett tillbaks Tila till uppfödaren och tagit en liten hund. Vi har oxå haft hund sen jag var liten så jag vet oxå vad det innebär. Var har du kopierat den texten förövrigt? tycker att jag känner igen den från en annan sida...

2010-05-27 @ 12:35:46
Postat av: En hundägare med stor erfarenhet av hundar.

Jag menade verkligen inget illa med det jag skrev, ville bara hjälpa till då jag arbetar med hundar och har gjort det i 17 års tid. Och förresten så har jag inte kopierat texten någonstans i från, jag ville bara hjälpa till. Agneta Lundbäck heter jag och är bosatt i Stockholm. Du fick nog kanske lite om bakfoten allt det där.

2010-05-27 @ 21:49:36
Postat av: Evelina

När vi hade Tila så försökte vi tillrättavisa henne om vad som är rätt och fel men när vi gjorde det så blev hon rädd istället.

Christofer menade heller inget illa med det han skrev, vi är bara less på att alla ska prata om varför vi gav tillbaks henne.

2010-05-29 @ 11:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: